Arkivene for eiendom, byggesak og landbruk i årene 1962–2017 skal ikke lenger finnes i papirform hos kommunen.

- Et papirarkiv tar mye tid og plass, sier Hamarøy kommunes arkivar Britt-Laila Dahlberg.

- Ved å få arkivet digitalisert sparer vi enormt mye arbeidstid og ikke minst kostbar oppbevaringsplass i form av unødvendig bygningsareal med lys og oppvarming. Men den største fordelen er at arkivet blir søkbart på en og tilgjengelig på en helt annen måte i digital form, sier Dahlberg. 

- Digitalisering gjør at publium på sikt vil kunne logge seg på nettjenester med min ID og få tilgang til alt arkivmateriale de har innsynsrett i, sier teknisk sjef i Hamarøy kommune Petter Staal.

Kostnaden for arbeidet som utføres av Dansk Scanning dekkes av midler fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.Nye Hamarøy digitaliseres bilde1.jpg

Lissi Jensen og Jimmy Olesen jobber stående i korridoren på kommunehuset på Oppeid. Lissi fjerner alle stifter og binderser slik at skanningen i Danmark skal gå lettere.

Nye Hamarøy digitaliseres bilde2.jpg

Det blir enorme mengder binderser og stifter.

Nye Hamarøy digitaliseres bilde3.jpg

Mappene pakkes i esker og sendes til Esbjerg for digitalisering. Det tar ca en arbeidsdag for en person å skanne ei eske dersom de utsendte arbeiderne har gjort en god jobb.  Alle gule post-it lapper i mappene må også med, og alle spørsmål om innholdet i mappene med må avklares med kommunens egne fagfolk før dokumenteskene kan sendes den lange veien til Danmark.

 

Firmaet Dansk Scanning holder til i Esbjerg og har 40-60 ansatte som alle jobber med digitalisering på heltid. Et annet dansk firma som kalles Udbudsvagten (anbudsvakten) skriver følgende om firmaet Dansk Scanning:

Nye Hamarøy digitaliseres bilde4.jpg

Dansk scanning har også det danskeide shipping-konsortiet Maersk i sin kundeportefølje.