Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk

Topmeny

ikon mineralløpet

Nå kjøres Dragtrimmen 2017 i gang

Det er hengt opp 10 klippetenger på ulike plasser i Dragsområdet.
Klippekort med mer informasjon om Dragtrimmen kan hentes på Spar butikken på Drag.
Dette er et gratis tilbud for alle som har lyst til å ta på seg turskoene å bli med :)

I samarbeid med:

Bjørkvik aktivitet.jpg                     Frisklivssentralen.jpg

Dragtrimmen 2017

Det er hengt opp 10 klippetenger på ulike plasser i Dragsområdet.

Klippekort med mer informasjon til Dragtrimmen kan hentes på Spar butikken på Drag.

Det er gratis å være med og alle som har minst 5 klipp på samme klippekort kan  bli med i trekninga av premier. Det er ikke nødvendig å ha gått på fem forskjellige steder for å være med i trekninga. Du kan godt ha 5 klipp på samme sted.

Ta på deg turskoene og godt humør og bli med ut på tur :)

Kontaktperson:   Eva Iselin Solstrøm              Tlf. 993 43 080

Henrik Beck Østergaard       Tlf. 971 36 516

Litt info om turene i Dragstrimmen:

1) Lapplegret. Samme adkomstvei som når du skal til Dragsfjellet, bare at man tar til venstre i krysset på grusveien og følger veien forbi bondegården som vil bli på din høyre hånd. (Man kan egentlig begynne hvor som helst da løypa går i rundgang). Følg skogsveien innover og du vil etter hvert komme ned til E6, følg deretter veien ned mot sentrum. Klippetanga henger ved siden av postkassa i et tre. Kjempe fin tur med fint terreng. Turen tar omkring 1.5 time iberegnet kaffepause.

2) Hellandstuva: Parker ved Drag/Helland kirke. Følg veien mot Hellandsberg og ta av ved første grusvei til høyre. Fra grusveien og opp er det merket sti. Klippetanga henger i et tre på toppen. Hellandstuva ligger 260 moh. Terrenget er kupert, og der er jevn stigning til toppen. Det er geocache plassert i nærheten. Turen tar 1,5 timer iberegnet kaffepause.

3) Bæstasteinen: Parker ved innkjørsel til tidligere Fredly barne- og gamlehjem, og følg merket sti mot Tennvatnet. Klippetanga henger i et tre ved siden av postkassa. Turen er på tydelig sti og også egnet mindre føtter. Det er geocache plassert i nærheten. Turen tar ca. 45 min.

4) Bernhardsveien (Sjurshøgden): Parker langs fylkesveien til Hellandsberg og følg skogsveien fra Bjørkvik mot Ivar gammen. Obs. Det er ikke lov å parkere på den private skogsveien. Klippetanga henger i et tre på den høyeste topp, litt lengre bort der det er plassert benker. Turen er uten store stigninger og passer både store og små. Det er plassert geocacher langs ruten. Turen tar ca. 1 time.

5) Dragsfjellet: Parker etter krysset på Banen og følg grusveien motsatt parkeringsplassen. Turen følger traktorveien helt opp til toppen. Rett før Fjellgruva følger du stien til høyre. I begynnelsen er turen uten stigning men etter hvert jevn stigning opp til trimkassen 305 moh. Klippetanga henger ved postkassa. Det er geocache plassert i nærheten. Turen tar ca. 1,5 timer.

6) Tennvatnet: : Parker ved innkjørsel til tidligere Fredly barne- og gamlehjem, og følg merket sti mot Tennvatnet. I begynnelsen er det ganske stor stigning, men innover slakner det av.  Klippetanga henger på et tre på stien der vannet ligger. Turen tar 2 – 2,5 timer iberegnet kaffepause.

7) Ivar gammen: Parker langs fylkesveien til Hellandsberg og følg skogsveien fra Bjørkvik mot Ivar gammen. Obs. Det er ikke lov å parkere på den private skogsveien. Klippetanga henger på gammedøra. Turen er uten store stigninger. Det er plassert geocacher langs ruten. Turen tar ca. 2 timer.

8)Kirkegammen: Parker ved innkjørselen til Drag aktivitets park og følg grusveien langs Hamnvatnet. Klippetanga henger i et tre på baksiden av gammen. Turen er uten stigninger og går på grusvei. Dette samt tilgang på lekeplass gjør turen særdeles egnet til barn. Geocacher plassert i nærheten. Turen tar ca. 40 min.

9) Sommersethågen: Kjør til Dragskrysset, parker ved trafo/strømstasjonen som ligger ca 100 meter lengre bort på venstreside fra Drag. Stien går rett over veien. Fin sti opp. Klippetanga henger i et tre på toppen. Turen tar ca. 45 min iberegnet kaffepause.

10) Kjerrvatnet: Parker etter krysset på Banen og følg grusveien motsatt parkeringsplassen. Turen følger traktorveien opp over toppen og videre mot Kjerrvannet. I begynnelsen er turen uten stigning men etter hvert jevn stigning opp til toppen 305 moh. Herfra går det jevnt nedover. Fra enden av grusveien følges stien videre til vannet. Klippetanga henger i et tre ved vannet. Turen tar ca. 2,5 – 3 timer.