Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk
A A A

Fysisk aktivitet

09.03.2015

Fysisk aktivitet

Alle aktiviteter hvor du beveger deg i hverdagen er fysisk aktivitet. Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre er aktive med moderat intensitet minst 30 min om dagen. Med moderat intensitet menes at det er litt anstrengende sånn at du blir andpusten. Aktiviteten kan gjerne deles opp i mindre bolker for eksempel 3 ganger av 10 min. Det viktigste er at du gjør noe du synes er artig for eksempel svømming, gå turer i skog og mark, dans, sykling etc. Regelmessig fysisk aktivitet gir en rekke positive bivirkninger som nedsatt risiko for hjerte, kar sykdommer, flere former for kreft, diabetes 2, overvekt samt økt overskudd og trivsel. Kort og godt bedre helse. Det er skremmende at halvparten av reiser under 1 km i dag foregår med bil.

Barn og unge skal i følge Helsedirektoratet være aktive i minst 60 min om dagen. Aktivitetene bør være allsidige og til tider ha moderat til høy intensitet. Dette er nødvendig for normal vekst og utvikling av muskelstyrke samt motoriske ferdigheter. Det er urovekkende lesning at dagens 11-16 åringer sitter stille 40 timer i uka utenom skoletid.